Smykke vedligeholdelse

Vedligeholdelse af smykker

Dine smykker skal først og fremmest bruges! Skal de bruges hele livet – og tilmed af kommende generationer – skal de bruges med omtanke.

Vi anbefaler, at du ved hårdt fysisk arbejde tager dine smykker af.

Smykker bør heller ikke bæres, når du sover. Dine smykker slides på denne måde mindre og endvidere holder overfladebehandlingen længere, hvis du udviser disse hensyn.

Smykker af ædelmetal, som eksempelvis sølv og guldsmykker, kan holdes rene og friskes op ved brug af smykke rensevæske. Ved rensning bliver metallet rent, men rensningen fjerner ikke ridser og skrammer. Hvis en polering af smykket eller en ny overfladebehandling er nødvendig, kan du indlevere smykket hos din os og få et tilbud på en renovering. Man kan vælge at betragte denne naturlige patina som en del af glæden ved lang tids brug.

Hvidguldssmykker skal rhodineres med jævne mellemrum, hvis man ønsker at bevare den hvide farve. Det afhænger selvfølgelig af brugen af smykket.

Er der ædelstene i dit smykke, vil fatningerne omkring en sten blive slidt og må af og til forstærkes. Efterses smykkerne jævnligt, har du bedre mulighed for at undgå at stenene falder ud. Du kan altid få et tilbud på eftersyn af dine smykker hos os.

Diamanter suger fedt og snavs til sig. Det betyder at de skal renses jævnligt, hvis lyset skal brydes optimalt i stenen. Diamanten er verdens hårdeste mineral og ridses meget sjældent.

I uheldige tilfælde kan diamanten være sårbar overfor stød. Man kan risikere at diamanten spalter og derved knækker, så den bliver hvid og mat eller falder ud. Skulle det ske, kan en ny isættes, men den er ikke dækket af garantien.

Garanti

Vores garanti følger reglerne i den danske købelov, dvs. at du som forbruger har 12 måneders formodningsfrist samt 24 måneders reklamationsret på dit smykke.

Forskellen mellem en garanti og en reklamationsret er i hovedtræk, at under garantien skal producenten bevise at en eventuel fejl på produktet ikke var til stede på salgstidspunktet – hvorimod at det under reklamationsretsperioden er forbrugeren, der skal bevise, at fejlen har været til stede fra købstidspunktet.

Reklamationsretten betyder, at vi vil se smykket, vurdere hvilken behandling smykket har fået, vurdere hvorfor smykket er i stykker og derefter vurdere om reklamationen er berettiget eller ej.

Slitage som følge af dagligt brug, såsom slid af rhodium og andre overfladebehandlinger, betragtes ikke som reklamationsberettiget.

Ligeledes anses en ituslået eller tabt sten ikke som reklamationsberettiget, hvis skaden er sket som følge af et slag eller hårdhændet brug. Ønsker du at vide mere om dansk købelov – henvises til www.forbrug.dk

 

VI ØNSKER DIG HELD OG LYKKE MED DIT NYE SMYKKE FRA

GULDSMED KELD OLSEN